To harer og en røyskatt... tekst og foto Wenche Myhre

16.04.2021

Foto er en utrolig fin hobby, kameraet får meg ut i naturen stadig på jakt etter nye motiv. Mange spør om hva i all verden jeg skal med alle de der bildene??? Tja si det... hvorfor samler noen på mynter elle frimerker... sånn rent bortsett fra å ha myntene i banken i form av kapital for eksempel... Det er jo greit.

Hvorfor samler mannen min på Märklin tog eller fiskestenger... For meg så ser det også ut som om han samler på fiskestenger, det er jo etter hvert så mange av dem?

Jeg trenger ikke slepe med meg mange eller tunge greier hjem fra ferier... Mine trofeer er bildene mine som jeg gleder meg over hele tiden og de veier ikke et gram.

Jeg fikk boken Kamerakuren i gave av min søster i fjor... Ikke fordi jeg var syk eller hadde problemer, men fordi hun hadde vært på kurs med Torkil Færø som er en flink fotograf og lege. Jeg hadde hjulpet henne med noe, så ville hun glede meg med denne boken. Boken er fin fordi han skriver mye fint om fotografering og hvilke innvirkning det kan ha på mennesker. Kanskje burde det vært mulig å ha fått kamerautstyr på blå resept???

Onsdag 14 april tenker jeg å stikke ut og se om jeg kan "fange" noen snøspurv med kameraet. Det er ikke lett for de sitter nesten aldri rolig. Jeg pakker og gjør meg klar til dagens fotofangst... Ut i deilig frisk luft og deilig vær. Men jeg kommer ikke langt. UPPPS... rett utenfor sitter to harer. Jeg har sett dem før og Øyvind har fortalt at den ene har holdt til rundt om her fra den var liten. Ikke vet jeg hvem av dem, for det er to og for meg ser de like ut, og ikke ser jeg om det er to damer eller to menn eller en av hver?

De nyter morgenen rett utenfor døren og det tenker jeg også å gjøre når jeg får se dem- kortreist lykke, slikt har vi bare på hytta en sjelden gang.

Men så dukker en klovn, og skurk av en røyskatt opp. Røyskatten vimser og svinser rundt. Nesten umulig å fotografere for den sitter ikke stille et sekund. Den plager og erter harene, som tramper i bakken for å jage den unna. Røyskatten gir seg ikke og freser i full fart rundt omkring harene, for en ertekrok den er. Etter hvert er harene lei og beveger seg inn i hagen til naboen som ikke er hjemme. Jeg beveger meg forsiktig etter for dette er en morsom opplevelse.

Så forsvinner røyskatten og det blir en lengre stille og rolig tid og jeg tenker å finne på noe annet, men det er jo deilig å bare sitte der og nyte denne flotte stunden... så blir det brått action. Røyskatten har fulgt etter og setter i gang ertingen sin på nytt. Etter en stund blir den borte. Så begynner harene. Jeg trodde i starten at de skulle krangle og slåss, men etter en stund så skjønner jeg at det er en hun og en han... De har andre planer for morgenen... Så viser det seg at det er ikke bare måkene i og rundt Bugøynes som har erotikk på planen.

DET ER VÅR !!!!!