Midnattsol og "Blodmåne" av Wenche Myhre

28.05.2021

Mens jeg ser at dere legger ut herlige bilder av midnattsol fra «hjerteplassen» min og gleder meg over at dere har deilige lyse netter må jeg bare konstantere at det fortsatt går mot årets lyseste tid her sør også... Dog mørkt i forhold til hos dere.

Men i går kunne vi i det minste glede oss over «Blodmåne» over Furuøya i Tvedestrandsfjorden sett fra brygga i Tvedestrand.

Det var en litt kjølig kveld, men som noen av de siste «vikinger" er vi stanhaftige og benker oss ned ute med grillmat og rødt i glasset - stearinlys i fleng og etter hvert er det godt å varme seg på en deilig Irish Coffee selv om det er torsdag. (En liten svett Contreau i er å anbefale)

Så dukker den opp...Den store runde rødlige kula smyger seg opp over tretoppene der ute på Furuøya... Søren klype den der rødvinen og Irishen... hadde jeg tenkt på det skulle jeg heller kjørt litt lenger sørover til Kvalsund fort og sett skuet ut over havet med Møkkalasset fyr som forgrunn.

Men akk... kamerastativet er gjenglemt hjemme og det er ikke helt lett å fotografere i mørket med kameraet i hendene, ikke kan jeg kjøre heller det ville ikke «onkel» likt.... Ett bilde ble sånn nesten så her skal dere få «Blodmånen» fra torsdag 27 Mai - 99,3% full da den er på vei nedover igjen.

Legger også ved et bilde av Møkkalasset fyr (Bygget i 1888)... Fordi jeg elsker fyr... De er liksom noen bautaer, staslige, store, staute, stødige og med en god følelse av trygghet. Flott at de i koronatiden har fått midler til å sette det i stand og igjen tenne lyset i lampa 34 år etter at den ble slukket. Så flott !

Jeg håper dere får mange flotte deilige sommernetter i tiden som kommer - God weekend !

Klem fra Wenche