En liten notis

25.02.2022

Mange ganger har jeg passert Buljogamma ved Batterijoensuu, der elva fra Batteriområdet renner inn i Lahenjærvi (Stuorrajávre). Noen ganger har jeg overnatta der, noen ganger har jeg bare hatt en rast i gamma.  

En liten notis i avisa Ságat kan få tankene til å vandre til nye og gamle steder. Inne i hodet kan skuffer som kanskje har vært lukket i årevis plutselig åpne seg, og i korte øyeblikk kan man se noe av innholdet. Da gjelder det å gripe tak i det. Som jeg gjør nå.

Mange ganger har jeg passert Buljogamma ved Batterijoensuu, der elva fra Batteriområdet renner inn i Lahenjærvi (Stuorrajávre). Noen ganger har jeg overnatta der, andre ganger har jeg bare hatt en rast i gamma.

Et par episoder skal jeg ta her. Noe årstall har jeg ikke, men det begynner å bli en stund siden. Det var påsketider og jeg var på hytta i Valen og tok en skitur til Lahenjærvi. Det var sikkert bare for turen sin skyld, for når sant skal sies har jeg aldri vært noe særlig til isfisker. Da jeg kom opp til gamma møtte jeg Arnold (Buljo) og Sigmund (Karlsen). De var der på påsketur. Muligens var det en til der akkurat denne dagen, men jeg klarer ikke å huske det helt sikkert. Men at det hadde vært en der litt tidligere på dagen kunne Arnold fortelle, og han hadde spurt om de hadde sett meg i området. Og det hadde de jo ikke. Da jeg spurte hvem det var visste ikke Arnold navnet på vedkommende, men han mente bestemt at det var en bugøynesværing som kom opp fra riksveien ved Korsbekk. De var heller ikke sikker på hvor skiløperen gikk etterpå, muligens over fjellet til Bugøynes eller tilbake der han kom fra.

Vi sitter ved et bål og prater og hører et fly over oss. Når vi ser opp ser vi at det er ambulanseflyet i ganske lav høyde. Arnold kommenterer det med at det er sikkert Øyvind (Buljo) som er på vei til Høybuktmoen, han vil samtidig se etter om det er noen i gamma.

Jeg prøver å finne ut hvem det er som har vært der før meg. Hvordan så han ut, hvilken klær hadde han på seg, hvilken farge var det på lua, hvilket skimerke? Dette var altså før mobiltelefonen gjorde sitt inntog, faktisk da også sneskuterne ennå stort sett bare var noe reindriftssamene hadde. Det er ikke mye hjelp å hente, så da kan vel alle og enhver tenke seg til hvor store vansker det er for politiet når de skal ha en vitnebeskrivelse.

Akkurat da jeg er i ferd med å gi opp hele mysteriet kommer det ganske rolig fra Sigmund Karlsen: - Han hadde litt stor mellomrom mellom fortennene.

Noen ser det andre ikke ser, og jeg visste straks hvem som hadde passert.

Den andre historien er fra en sommer. Jeg var på vandring i området, men kan i dag ikke huske hvor jeg kom fra eller hvor jeg var på vei. Fiske skulle jeg i alle fall. Nede ved elvemunninga traff jeg på Arnold som også var der og fiska. Fine ørret hadde han også fått. Jeg gjorde noen kast med stanga og spurte om han var alene. Det var han ikke. Far hans, som på den tida hadde flytta til Nordland, var med ham. Han var oppe i gamma. Jeg hadde ikke truffet Andreas Buljo siden jeg var liten guttunge så jeg bestemte meg for å gå opp og hilse på ham.

Han satt ved det lille bordet da jeg bøyde meg inn gjennom døråpninga og hilste. Han var allerede en eldre mann. Som jeg er nå. I flere sekunder så han spørrende på meg, så jeg spurte om han visste hvem jeg var. Jeg regnet med som helt sikkert at det gjorde han ikke. Det gikk ennå flere sekunder mens han gransket meg omstendelig.

- Joda, jeg vet hvem du er. Du pleide å komme på besøk med faren din til oss i Bugøyfjord en gang hver sommer når dere var på hytta i Valen. Skal du ha kaffe?

Jeg kan bare huske at jeg var med far min der to ganger.

Jeg tror forresten dette var siste turen Andreas Buljo hadde til gamma han i sin tid satte opp ved Lahenjærvi.

Nettavisa har selvfølgelig noen flere bilder av gamma på rundt fem, seks kvadratmeteren. Dette lille byggverket ble altså satt opp av Andreas Buljo fra Bugøyfjord, visstnok i 1960. Den har gitt ly til mange, både overnattingsgjester og dagsbesøk. Enten de nå har vært på fisketur, jakt eller bare på tur. Den eies nå av andre personer med tilknytning til Bugøyfjord, (Bengt Willy Stokvold, Odd Arild Hansen og Trond Iversen). Hvilken tilknytning de har til den første eieren, Andreas Buljo, vet ikke jeg, men det vet nok Ságat mye mer om da de gjennom flere år har fulgt og støttet de nye eiernes kamp for å få punktfeste på gamma, noe de også fikk til slutt. Så nå kan det settes opp en hytte der.

Og så tilbake til notisen i Ságat.

I et lite notat i Ságat ser jeg at det er søkt om dispensasjon for motorferdsel for å kjøre opp materiale til Batterielvmunningen for oppsett av hytte.

Skuterdispen det er søkt om skal benyttes til å kjøre opp materiell og materiale både fra Storbukt og fra Korsbekken. Hvorfor materialet til hytta som skal bygges her, i løpet av 2022-2023, ikke kan fraktes langs den offisielle skuterløypa som passerer ca 50 meter fra stedet der gamma står, er ikke oppgitt.

Det øverste kartet viser løypa skuterdispen er søkt for. Det nederste viser hvor den offisielle skuterløpa går, med et rødt kryss der gamma står.

Så er det bare å håpe at den nye hytta som kommer på stedet blir en åpen hytte som alle som ferdes i området kan bruke når de har behov for det. Både sommer og vinter. Slik som Karisarigamma like i nærheten er, og som Vælitalo/ Skimlid-hytta et annet sted ved Lahenjærvi er.

Om kommunen har stilt slike vilkår etter at de nye eierne fikk fradeling til punktfeste vites ikke. Men det heter at «Har et bygg stått åpent for allmennheten før fradeling, så skal det også stå åpent for allmennheten etter tildeling av punktfeste når vedtaket er behandlet etter læren om fradeling til uendret bruk.»

Tekst & foto: Vilfred Ingilæ