Bruk mindre strøm

13.01.2024

I torsdagens Sør-Varanger Avis er det en artikkel (se bildet) hvor Barents Nett forklarer for forbrukerne hvordan et nytt system for prisberegninger angående strømforbruk slår ut. De tilbakeviser frykten for dyrere strøm.

Jeg har lest artikkelen, opptil flere ganger, men sitter fortsatt igjen med en del spørsmål. For å være ærlig så forstår jeg ikke så mye annet enn at strømmen ikke blir dyrere hvis vi ikke bruker mer strøm. (Nå ser jeg bort fra at selve prisen pr kwh varierer. Det har jeg på en måte forstått fra før av uten å få det forklart av selgeren, stiger prisen, om det nå er på melk eller strøm, så blir det dyrere).

Men så er det da dette med nettleien.

For den fornuftige strømbruker blir det billigere, mens storforbrukeren må betale mer, sier utviklingsdirektør i Varanger kraft, Guri Brandshaug.

Nettsjef Jens Betsi (siden han er nettsjef så betyr det vel at han er nettsjef i Barents Nett, som forøvrig er et selskap som Varanger Kraft eier 100%) er enig i at mer kontroll over nettregninga kan være et incentiv til å innrette forbruket bedre. Det betyr altså på rimelig bra norsk at man må gjøre endringer i forbruksmønster, spre bruken av strøm til forskjellige tider på døgnet, tror jeg. Han sier også at dersom man bruker strømmen mer effektivt, kan man spare penger på nettregninga. Det finnes utstyr og applikasjoner som kan gjøre dette lettere, forteller han videre til avisa. Avisa nevner ikke noe mer om dette utstyret eller applikasjonene det er snakk om. Er det noe vi som strømkunder skal håndtere, eller er det Barents Nett eller Varanger Kraft som tar seg av dette? Hva tid i døgnet skal vi bruke strøm? Er det mulig å få et varsel på mobil, uten at det koster for mye, om at nå er det billig å bruke strøm? Finnes det en app som holder oss oppdatert om at nå bør du redusere strømforbruket? Man har så mange spørsmål at man kan bli varm og svett av mindre. Det kan jo hjelpe litt på strømforbruket.

Jeg bare spør? Og jeg tviler ikke et øyeblikk på at det fortsatt sitter mange som meg rundt omkring med spørsmål angående både det ene og det andre når det gjelder strøm og kraft og forbruk.

Kan aldri tenke meg at jeg er den eneste ... men om det så var, så er det jo et positivt tegn for de fleste. Da er det godt å vite at forbrukeren har stålkontroll, noe de i Varanger kraft og Barents Nett tydeligvis har.

Det er ikke komplisert i det hele tatt.

Bilde: Faksimile fra Sør-Varanger Avis

Vilfred Ingilæ